Cross Dance


Hvem bliver ikke glad af musik og dans?

Cross Dance er en sjov og livsbekræftende måde at træne på - vi bruger hele kroppen mens vi danser os igennem "hjulet" som det hedder i denne form for dans. Vi kører igennem med moduler i dance, cardio, bodytoning og balance til skøn musik... 
Kom og dans med fra mandag kl 17.00 i Spejlsalen... 
Vi ses 😃

Tina (instruktør)

Jes (Watt-spinning)

 

Jeg er omkring 40 og har cyklet på landevejen i over 15 år.

Jeg holder formen ved lige i vinter halvåret med spinning. Jeg er uddannet bodybike-(spinning) instruktør igennem DGI og er i gang med min 8. sæson som instruktør.

Mine timer er baseret på konditionsforbedrende træning, hvor vi bruger de nye watt cyklers muligheder, men også focus på styrke, til en god gang blandet musik, mest rock.

I mine timer skiftes der imellem at sidde og stå, fordelt ca. 40/60%.

Så hvis du gerne vil forbedre din kondition, er det helt sikkert det rette sted at komme. Jeg anbefaler at anvende WATT systemet, men alm. pulsur kan sagtens anvendes. 

Der er plads til alle på mit hold, hvor det er op til den enkelte hvor hårdt man vil presse sig.

HIIT er super effektiv høj intensiv træning

 

En halv time er ikke meget træningstid. Men hvis du træner høj intensiv interval træning – de såkaldte HIIT-intervaller – kan du faktisk forbrænde næsten 400 kcal på den tid (svarer til en Marsbar i kingsize). Det er 45 pct. mere end du forbrænder ved løb og næsten dobbelt så meget som ved at gå.

 

Det er konklusionen, efter at amerikanske forskere har målt på en gruppe mænd, der trænede forskellige populære discipliner i 30 minutter ad gangen. HIIT viste sig at være den klart mest effektive træning, til trods for at træningen bestod af helt korte 20-sekunders intervaller efterfulgt af 40 sekunders pause. Så vil du have en effektiv omgang træning, men er tiden knap, så er HIIT vejen frem.

 

Forskerne påpeger også, at HIIT træner hele kroppen og både styrker kondition og muskelstyrke.

Thaiboksning (Corinne og Henrik)

 

Dette hold kombinerer teknikker fra boksning, kickboksning og thaiboksning.

Med thaiboksning har du mulighed for at tilføre din ugentlig træning en kombination af fleksibilitet og styrke. Det er træning i høj intensitet, som virkelig får gang i forbrændingen, her er cardiotræning og styrke, der består af jabs, hooks, uppercuts og spark designet til at lede dig på vej imod en sundere og mere veltrænet krop. Der bliver sørget for alt udstyr, så du skal ikke have egen handsker eller andet specialudstyr for at deltage. 

Ved at gøre brug af sandsække tilføjes modstand til træningen, hvilket øger sværhedsgraden og udbyttet af træningen. 

Timerne varer i en time og begynder med en opvarmning bestående af sprællemænd, sjipning og/eller andre stående øvelser, efterfulgt af skyggeboksning og dynamisk stående øvelser. Vi tager derefter handsker på og straffer sandsækkene, på lørdags holdet sparrer man mod hinanden. Timen slutter med en kombination af mavebøjninger, armbøjninger og nedkøling med statisk stræk. 

Mave-balle-lår (Corinne)

 

Bliv slank og trimmet med 1 times ballet inspireret træning. 

Du behøver ikke at være i stand til at arabesk i balletsko for at få en dansers yndefuld, skulpturel krop. Du skal blot være frisk på at prøve noget nyt og arbejde hårdt.

Balletdansere har en fantastisk fysik, og man kan undre sig over hvad der gør ballettræning så effektiv. Hemmeligheden er, at de fleste øvelser involverer "mikro-bevægelser", hvor du kun bevæger dig en tomme eller to og dermed styrker alle de små støttemuskler såvel som de store primærmuskler. 

 

Træningen har derudover et stort fokus på at styrke din core. Ved at styrke dine dybe mavemuskler, trækkes din talje ind som et korset, ballerne løftes, lårene trimmes og dine arme tones. Vi svinger også pisken over de muskler som skaber den perfekte positur, så du vil allerede stå mere lige efter en enkelt session. 


Corinne:
"Som instruktør har jeg et stort fokus på teknik og variation. Jeg er inspireret af mange forskellige former for træning fra kampsport over fitness til ballet, som giver et ekstra lag til mine hold. Det er vigtigt for mig at bruge en kombination af styrke, kondition og grundig udstrækning. Dette er med til at styrke kroppen, for at undgå skader, øge ens forbrænding og udholdenhed samt sikre, at man ikke bliver øm og stiv i ledene". 

Yoga (Charlotte Mørch)

Yoga gavner din holdning, balance, styrke og smidighed. Yoga er mindfullness.

I yogatimerne arbejder vi med hele kroppen, vi får både styrket vores kernemuskulatur og de store muskelgrupper. Vi arbejder med vejrtrækningen for at øge fokus og komme godt ud i strækkene. Hver time afsluttes med afspænding.

Gitte Mørch er under uddannelse til yogainstruktør og er desuden akupunktør og massør. Hun har specialiseret sig i smerter i muskler, sener og led.

Vi kommer til at træne på begynderniveau, men alle er velkomne.

Ashtanga Yoga for begyndere

Vi arbejder os fra gang til gang længere ind i rækken af stillinger (asanas) i første serie og du kommer til at lære om kropslåse (Bandhas) og du lærer åndedrætsteknikken (Ujjayi). Ashtanaga Yoga er en dynamisk serie med mulighed for at tilpasse hver enkelt stilling i sværhedsgrad.

Kettlebell træning (Uffe)

 
Træning med høj intensitet og bredt udvalg af simple men intensive træningsøvelser.

Kettlebell træning er et styrke- og konditionsprogram, der er velegnet til både mænd og kvinder i alle aldre. Træningskonceptet er for alle, der ønsker at komme i god form på den mest effektive måde.
Træningen går ud på, at bruge hele kroppen med “store” øvelser der får flere led i gang, på én gang.
 
Der trænes med en kombination af øvelser med egen vægt og øvelser med kettlebells. Nogle øvelser er på tid f.eks. 45 sec og andre øvelser er på et fastsat antal gentagelser uden tidsbegrænsning. Træningen er hård, men ikke hårdere end at alle kan være med. Du styrer selv hvor hårdt det skal være, enten ved at vælge en mindre kettlebell, eller ved at tage færre gentagelser. Der kommer helt sikkert sved på panden, så håndklæde og vandflaske er en fordel.

CrossGym (Frederik)

 
CrossGym er en meget effektiv træningsform som kombinerer styrke, udholdenhed og kondition. Der er fokus på at træningen skal være funktionel – dvs. komme udøvere til gavn i deres hverdag.
 
Vi arbejder med relativ lave vægtbelastninger – typisk egen kropsvægt – men til gengæld med mange gentagelser. Dermed er vores skadeniveau meget lavt og med en meget hurtig restitution.

Der arbejdes ofte med stationstræning, stafet-øvelser, makker-udfordringer, boldspil som opvarmning, forhindringsbaner og masser af hygge i omklædningen. 

Træningsprogrammerne varierer hver gang og sammen skaber vi en stemning med smittende højt humør så alle bedre kan klare de fysiske udfordringer – for ja – gu er det hårdt.
Alle der har træningsvilje kan være med – uanset alder, køn og nuværende fysisk form. Alle programmer har mulighed for individuel tilpasning ift fysisk niveau og skader.
 
Har du brug for at vide mere inden du møder op til en prøvetime, er du altid velkommen til at kontakte træner Frederik Busch på tlf. 4094 8024

SPINNING

 

Beskrivelser af de forskellige spinninghold og instruktørernes fokus.

Lene Jul (Morgenhår-spinning)

 

Mit navn er Lene Jul og er en årgang 1971. Efter to graviditeter lige i rap, kunne jeg godt mærke at min krop trængte til at komme i form. Et par veninder hev mig med til spinning og jeg var solgt på stedet. Elsker når pulsen stiger, synes det er lækkert at man på kun en time kan få så meget motion - bonusen er at det er til super god musik.

Jeg gennemgik grunduddannelsen hos DGI i 2013 og har siden haft 3 hold om ugen.
På mine hold er det vigtigt at alle føler sig godt tilpas. Her er plads til dig som lige er begyndt og dig som har dyrket idræt i mange år.

Musikken, som drøner ud i lokalet i timerne er meget af det nye fra hitlisterne og bliver ret tit skiftet ud.
Timerne er en kombination af korte og lange intervaller, hvor du veksler mellem tung belastning, mellemtempo og acceleration, hvilket bevirker at din puls til tider vil komme meget højt op. Timen varer ca. 55 min. Hvor vi de sidste minutter strækker ud.

Alle er velkomne :-)

Karin (Step&Styrke)

 

 

Gitte Bruus (alm. 45 minutters spinning)


Jeg er en gammel håndbold pige med dårlige knæ som ikke kan holde til ret meget andet udover træningen på en spinningcykel. Jeg synes det er fedt at bike, da det er noget af det, der giver mig mest rent konditionsmæssigt. Og så kan jeg stå af cyklen uden at have ondt nogensteder samtidig med, at jeg føler mig brugt ;)).

Jeg har dyrket spinning i 12år, hvor de sidste 10 år har været som instruktør. Jeg er uddannet fitness instruktør igennem DGI.

 

Mine timer er præget af en god gang blandet pop musik og gerne et grin. Jeg skifter meget imellem at sidde og stå op, og jeg instrurerer i en træningsform som mit eget knæ kan holde til. Jeg kræver ikke, at folk er lige ved at vælte af cyklerne, men jeg kan godt selv lide at gi`den gas og opfordrer også gerne andre til at presse sig selv, men det er selvfølgelig op til den enkelte hvor anstrengende det skal være. 

Alle er meget velkommen på mit hold.

Gudrun (alm. 60 minutters spinning)

Har du længe gået og tænkt på, at du gerne vil se, hvad Spinning er for noget, men er lidt tilbageholdende, når dine venner og bekendte siger, at det er hårdt og det giver sved på panden, er begynderholdet et rigtigt godt sted at starte.

På mit hold kan alle være med. Man bestemmer selv farten og belastningen, men jeg prøver også at motivere til, at alle får noget ud af træningen, så vi kan mærke, at vi ikke har spildt tiden.


Da det er vigtigt, at du får en god start og har det fantastisk, når der er gået en times tid, bruger vi sammen god tid til at få cyklen indstillet, så den passer til dig og din krop. Det er ikke den større videnskab, men der er lige et par detaljer, som er meget vigtige, og som du hurtigt finder ud af.


De færreste bliver tændt af spinning den første gang, så derfor anbefaler jeg altid, at du tager 2 prøvetimer, inden du beslutter dig for at købe medlemskort.


Min træning er bygget op sådan, at vi i løbet af timen skiftevis sidder og står på cyklen i takt med musikken, da man der bedst lærer cyklen at kende i forhold til belastning.

Kom i god tid før timens start, så der er tid, til at få cyklen indstillet, og vi alle er klar til at begynde træningen.


Begynderholdet er kendt for, at der er en god, humoristisk og kærlig tone.

Spinning begynderhold.

Lene Grønnemark (40 minutters HIIT spinning)

 

Alle kan være med. Og jeg mener ALLE


Nu er der er ingen undskyldning for ikke at have tid til at træne, for med bare 40 min hit træning 2 gang om ugen, så har du lavet træning nok for hele ugen, til at forbedre dit:

  • Vægttab

  • For bedre konditionen

  • Øge insulinfølsomheden

  • Og mindske muskelnedbrydningen

Timen er bygget op med intervaller og sæt. Intervallerne kan fx se således ud:

15 sek. med så tæt på max puls som muligt
45 sek. pause, og så forfra et vis antal gange

Vi bruger 10 min på at varme op og 10 min på at køle ned. Vi kører effektivt i 20 min.

Så er det slut prut finale, og vi er klar til at komme hjem.

Dette er den perfekte træningsform for os, der ikke gider bruge timer på træning.

Vi ses, Lene

 

Henrik:

 

Til dagligt er jeg medejer af et kølefirma, som ligger i Hinnerup. Bor i Ugelbølle med min familie. 

 

Er uddannet spinningsinstruktør, ved fitness World i 2009, og har siden hen kørt i Fitness World Risskov, og DGI huset i Aarhus. 

 

Mine spinningstimer ligger jeg meget vægt på at musikken, og programmet passer sammen. 

Jeg kører watt spinning, og mener at man får mere ud af timen, så snart man kører efter sit watt tal. 

 

Watt træning behøver ikke at være hårdt, men til gengæld, bruger man sig selv 100% hver gang.  
 

Hilsen 

Henrik Schmidt Jeppesen

Thorsager-Rønde Idrætsforening | Vesteralle 8 Thorsager | 8410 Rønde | Tlf.: 20639901