Thorsager Rønde IF

Holdbeskrivelser og Instruktører


Travetur (powerwalk) i Hestehaveskoven med Bodil:

Hver torsdag kl. 9:30.
Dette hold skal du ikke booke plads til. Til gengæld er du velkommen til at tage din kammerat eller nabo med. I møder op og finder Bodil ved bommen over stien ind til skoven (bommen ved slotskroen).
 
En forudsætning for at deltage er, at du kan gå ca. 5 kvarter i moderat tempo, også på stier med lidt ujævnt terræn. Undervejs på turen vil vi finde steder, hvor vi kan få en pustepause og lave opmærksomhedsøvelser, balanceøvelser eller yogastræk. Kom med og oplev skovens forvandling i forårsmånederne, samtidig med at vi får gang i Coronakroppen og får røde kinder.

Outdoortræning med egen kropsvægt med Helle:

Vi mødes på P-pladsen foran RIC og følges til den udvalgte træningsspot (som altid er et sted omkring RIC og Rønde skole) Vi bruger de træningsmuligheder der er i omgivelserne i form af bord-bænkesæt, trapper, stigninger, legeplads, græsplæner, vægge mm. Vi bruger vores egen kropsvægt og det eneste du skal, er at klæde dig varmt på inkl. handsker. Træningsniveau: Alle kan være med. Vi arbejder med kvalitet fremfor kvantitet i træningen og er der øvelser, du ikke kan, finder vi på en anden variant til dig. Vi løber korte sekvenser, men kan du ikke løbe, går du. Velkommen!

Kettlebell træning (Lars)

 
Vi træner omme ved fodboldomklædningen (nær enden af P-pladsen ved RIC). Vi træner med kettlebells, som er et genialt træningsredskab til at få trænet styrke, mobilitet, kondition og eksplosivitet. Træning med kettlebells er meget funktionel træning, hvor man træner at løfte, bære, og svinge, hvilket også stimulerer coretræning. Da vi ikke er afhængige af hinandens træningsniveau, kan alle være med. Men du skal have lyst og mod på en lidt hårdere træning, da vi tager mange squats, burpees m.m.
Vi har kettlebells, du medbringer træningsmåtte og sørger for varm påklædning og handsker med greb (f.eks alm havehandsker).

Tabata med Louise


Tabata træning er interval træning, hvor der arbejdes på hver øvelse i 8 runder af 20 sek og med 10 sek pause.
Vi kører 10-12 øvelser som fx kan være med battlerope, kettlebell armbøjninger eller jump squat.

Vi bruger redskaber som er i huset og der skal ikke medbringes noget, alle kan være med da der let kan justeres på sværhedsgraden

Zumba dance (Claudia)

Helt grundlæggende er Zumba fitness dans en måde at træne på, mens man har det sjovt.

Zumba er baseret på latinamerikanske dansetrin og rytmer, og er inspireret af bl.a. samba, salsa, marengue og cumbia.

De lækre rytmer gør det umuligt at stå stille til, og en af de helt store fordele ved Zumba, er da også at det er sjovt at dyrke.

Zumba strong

Strong by Zumba er den nye træningsform, her har man gjort meget ud af kombinere træningen med videnskab om “Synced Music Motivation”. Det betyder, at musikken er lavet præcis til programmet, så til hver en time er musik og øvelser synkroniseret på en måde, der skubber dig forbi de træningsgrænser, du tror, du har, så du når ny træningsmål.

Med strong arbejder du med hver en muskel. Ved at bruge din egen kropsvægt, forbedrer du din muskulære udholdenhed og toning. Den høje intensive intervaltræning vil sikre, at din krop forbrænder kalorier længe efter endt træning.

I øvrigt bliver du stærkere og hurtigere. Ved at træne  hårdere end du troede, du kunne, vil du se resultater hurtigere og opnå mere ambitiøse træningsmål.


Yoga (Gitte Mørch)

Yoga gavner din holdning, balance, styrke og smidighed. Yoga er mindfullness.
I yogatimerne arbejder vi med hele kroppen, vi får både styrket vores kernemuskulatur og de store muskelgrupper. Vi arbejder med vejrtrækningen for at øge fokus og komme godt ud i strækkene. Hver time afsluttes med afspænding.
Gitte Mørch er under uddannelse til yogainstruktør og er desuden akupunktør og massør. Hun har specialiseret sig i smerter i muskler, sener og led.
Vi kommer til at træne på begynderniveau, men alle er velkomne.

Ashtanga Yoga for begyndere

Vi arbejder os fra gang til gang længere ind i rækken af stillinger (asanas) i første serie og du kommer til at lære om kropslåse (Bandhas) og du lærer åndedrætsteknikken (Ujjayi). Ashtanaga Yoga er en dynamisk serie med mulighed for at tilpasse hver enkelt stilling i sværhedsgrad.


Spinning med Kira


er for ALLE uanset niveau og dagsform. Her bliver både den helt nye og den garvede cykelrytter udfordret til fantastisk musik!

Vi kører ofte efter RPM (Rounds Per Minute) og bruger musikken til at få en super træning på ca. 45 minutter.

Du skal ikke kunne noget eller være i en bestemt form for at være med, du skal bare kunne lide høj musik, og have et ønske om at give den gas på en cykel.
Medbring fyldt drikkedunk og gerne et lille håndklæde så du kan tørre sved af badehætten når du får varmen!
 

Juniorspinning LUKKET HOLD


Her skal du altid have en aftale med instruktøren for at kunne være med.

Holdet er for de unge mennesker der er minimum ca. 140 cm (gerne med lidt længde på benene) og som kan passe en cykel. Er du i tvivl, så kontakt gerne
Kira på 28156089 så vi kan aftale en dag hvor i kan komme ned og se om cyklen passer.
Alder er fra ca. 10-14 år, men højde og benlængde er vigtigst.

Der skal ALTID være en forælder med og jeg forventer at der er en forælder der også er med på cykel :-)

HIIT er super effektiv høj intensiv træning

En halv time er ikke meget træningstid. Men hvis du træner høj intensiv interval træning – de såkaldte HIIT-intervaller – kan du faktisk forbrænde næsten 400 kcal på den tid (svarer til en Marsbar i kingsize). Det er 45 pct. mere end du forbrænder ved løb og næsten dobbelt så meget som ved at gå.

Det er konklusionen, efter at amerikanske forskere har målt på en gruppe mænd, der trænede forskellige populære discipliner i 30 minutter ad gangen. HIIT viste sig at være den klart mest effektive træning, til trods for at træningen bestod af helt korte 20-sekunders intervaller efterfulgt af 40 sekunders pause. Så vil du have en effektiv omgang træning, men er tiden knap, så er HIIT vejen frem.

Forskerne påpeger også, at HIIT træner hele kroppen og både styrker kondition og muskelstyrke.


Thaiboksning (Corinne og Henrik)

Dette hold kombinerer teknikker fra boksning, kickboksning og thaiboksning.

Med thaiboksning har du mulighed for at tilføre din ugentlig træning en kombination af fleksibilitet og styrke. Det er træning i høj intensitet, som virkelig får gang i forbrændingen, her er cardiotræning og styrke, der består af jabs, hooks, uppercuts og spark designet til at lede dig på vej imod en sundere og mere veltrænet krop. Der bliver sørget for alt udstyr, så du skal ikke have egen handsker eller andet specialudstyr for at deltage. 

Ved at gøre brug af sandsække tilføjes modstand til træningen, hvilket øger sværhedsgraden og udbyttet af træningen.

Timerne varer i en time og begynder med en opvarmning bestående af sprællemænd, sjipning og/eller andre stående øvelser, efterfulgt af skyggeboksning og dynamisk stående øvelser. Vi tager derefter handsker på og straffer sandsækkene, på lørdags holdet sparrer man mod hinanden. Timen slutter med en kombination af mavebøjninger, armbøjninger og nedkøling med statisk stræk. 


Jes (Watt-spinning)

Jeg er omkring 40 og har cyklet på landevejen i over 15 år.
Jeg holder formen ved lige i vinter halvåret med spinning. Jeg er uddannet bodybike-(spinning) instruktør igennem DGI og er i gang med min 8. sæson som instruktør.
Mine timer er baseret på konditionsforbedrende træning, hvor vi bruger de nye watt cyklers muligheder, men også focus på styrke, til en god gang blandet musik, mest rock.
I mine timer skiftes der imellem at sidde og stå, fordelt ca. 40/60%.
Så hvis du gerne vil forbedre din kondition, er det helt sikkert det rette sted at komme.
Jeg anbefaler at anvende WATT systemet, men alm. pulsur kan sagtens anvendes. Der er plads til alle på mit hold, hvor det er op til den enkelte hvor hårdt man vil presse sig.


Gitte Bruus (alm. 45 minutters spinning)

Jeg er en gammel håndbold pige med dårlige knæ som ikke kan holde til ret meget andet udover træningen på en spinningcykel. Jeg synes det er fedt at bike, da det er noget af det, der giver mig mest rent konditionsmæssigt. Og så kan jeg stå af cyklen uden at have ondt nogensteder samtidig med, at jeg føler mig brugt ;)

Jeg har dyrket spinning i 12år, hvor de sidste 10 år har været som instruktør. Jeg er uddannet fitness instruktør igennem DGI.

Mine timer er præget af en god gang blandet pop musik og gerne et grin. Jeg skifter meget imellem at sidde og stå op, og jeg instrurerer i en træningsform som mit eget knæ kan holde til. Jeg kræver ikke, at folk er lige ved at vælte af cyklerne, men jeg kan godt selv lide at gi`den gas og opfordrer også gerne andre til at presse sig selv, men det er selvfølgelig op til den enkelte hvor anstrengende det skal være. 

Alle er meget velkommen på mit hold.


Gudrun (alm. 60 minutters spinning)

Har du længe gået og tænkt på, at du gerne vil se, hvad Spinning er for noget, men er lidt tilbageholdende, når dine venner og bekendte siger, at det er hårdt og det giver sved på panden, er begynderholdet et rigtigt godt sted at starte.

På mit hold kan alle være med. Man bestemmer selv farten og belastningen, men jeg prøver også at motivere til, at alle får noget ud af træningen, så vi kan mærke, at vi ikke har spildt tiden.

Da det er vigtigt, at du får en god start og har det fantastisk, når der er gået en times tid, bruger vi sammen god tid til at få cyklen indstillet, så den passer til dig og din krop. Det er ikke den større videnskab, men der er lige et par detaljer, som er meget vigtige, og som du hurtigt finder ud af.

De færreste bliver tændt af spinning den første gang, så derfor anbefaler jeg altid, at du tager 2 prøvetimer, inden du beslutter dig for at købe medlemskort.

Min træning er bygget op sådan, at vi i løbet af timen skiftevis sidder og står på cyklen i takt med musikken, da man der bedst lærer cyklen at kende i forhold til belastning.

Kom i god tid før timens start, så der er tid, til at få cyklen indstillet, og vi alle er klar til at begynde træningen.


Henrik Schmidt Jeppesen (Watt spinning)

Mine spinningstimer ligger jeg meget vægt på at musikken, og programmet passer sammen.

Jeg kører watt spinning, og mener at man får mere ud af timen, så snart man kører efter sit watt tal.
Watt træning behøver ikke at være hårdt, men til gengæld, bruger man sig selv 100% hver gang.

Jeg er uddannet spinningsinstruktør, ved fitness World i 2009, og har siden hen kørt i Fitness World Risskov, og DGI huset i Aarhus. 


Følg TRIF på Facebook
Bliv medlem
Betal her
Thorsager-Rønde Idrætsforening | Skrejrupvej 9B | 8410 Rønde | Tlf.: 20639901